Allmänna villkor för Qvanti Purchaser
Dessa villkor avser Qvanti Purchaser´s samlade tjänster inklusive användande av plattformen Qvanti PRO.
Tjänsten Qvanti Inköpssystem
Allmänt
Qvanti Inköpssystem är ett mobilt beställningsförmedlingssystem och en online-marknadsplats (”Tjänsten”) där Kunden genom en programvara (”Applikationen”) via Internet kan beställa livsmedelsvaror, främst färsk- och kolonialvaror, från olika leverantörer. I och genom Tjänsten tillhandahålls uppdaterade artikelsortiment och prislistor samt marknadsföring från anslutna leverantörer.
Tjänsten innehåller även sedvanliga funktioner i ett inköpssystem för att förenkla Kundens inköpsadministration, såsom bl.a. tillgång till inköpsstatistik och möjlighet att skapa inköpslistor. Vidare kan Kunden ta del av försäljningsstatistik via att Applikationen kan anslutas till Kundens kassasystem (en kostnadspliktig option).
Därutöver kan Kunden ta del av anpassad kommunikation, inklusive marknadsföring, från anslutna leverantörer till Tjänsten. Genom accepterandet av Avtalet samtycker Kunden till att motta sådan kommunikation.
Qvanti har möjlighet att genom hemsida eller annan kommunikation använda Kundens varumärke för att visa Qvantis kunder i kommersiellt syfte.
Avtalsförhållandet vid beställningar
Tjänsten innebär att Kunden genom Applikationen kan beställa varor från en leverantör (”Leverantören”) som också är ansluten till Tjänsten (genom Applikationen eller genom Leverantörens affärssystem), förutsatt att Kunden har ingått ett separat leveransavtal med Leverantören.
Tjänsten förmedlar endast beställningar mellan Kunden och Leverantören, vilket innebär att Qvanti inte är avtalspart i relationen mellan Kunden och Leverantören.
Beställningen blir bindande för Kunden och Leverantören efter att den accepterats av Leverantören, om inte något annat följer av leveransavtalet. Qvanti har inget ansvar för beställningarna, ej accepterade beställningar, de köp som ingås mellan Kunden och Leverantören eller leveransavtalet i övrigt.
Qvanti ansvarar inte för att Leverantören inte kan ta emot beställningar på grund av fel eller problem i Leverantörens affärssystem eller något annat förhållande som beror på Kunden eller Leverantören.
Omfattningen av Tjänsten
Kunden ges en begränsad, icke-exklusiv och icke-överförbar rätt att använda Tjänsten på 1 enhet, eller annat antal enheter som parterna överenskommit om, i sin egen verksamhet under avtalstiden, inkluderat en licens att hämta, installera och använda den för tjänsten nödvändiga Applikationen. För begreppet Enhet se avtal.
Kunden får inte kopiera Applikationen eller delar av den.
Tjänsten tillhandahålls normalt 24 timmar om dygnet.
Förutsättningar för användande av Tjänsten
Innan Tjänsten kan användas måste Kunden; i) hämta och installera Applikationen på sin enhet och ii) därefter genom Applikationen skapa ett användarkonto för Tjänsten. Applikationen hämtas via Appstore eller från annan av Qvanti anvisad plats.
För att kunna använda Tjänsten måste Kundens enhet vara ansluten till Internet, med undantag för vissa funktioner som även är tillgängliga offline. Kunden ansvarar för att denne har en enhet med internetanslutning på vilken Applikationen kan användas.
För att kunna ta del av försäljningsstatistik måste Kunden ansluta av Qvanti godkänt kassasystem till Applikationen. De av Qvanti godkända kassasystemen framgår av vid var tid gällande lista på bolagets hemsida (http://qvanti.se/).
För att Tjänsten ska fungera är Kunden skyldig att kontinuerligt acceptera uppdateringar av Applikationen. Om Kunden inte gör det upphör Qvantis skyldighet att tillhandahålla teknisk support (se 7.2 nedan) och att avhjälpa avbrott, fel och störningar i Tjänsten (se 9.4 nedan).
Genom accepterandet av uppdateringarna kan Tjänsten och dess funktioner komma att förändras.
Övrigt
Genom accepterandet av Avtalet samtycker Kunden till att Qvanti inhämtar en kreditupplysning på denne.
Qvantis övriga tjänster
Övriga tjänster är konsulttjänster för att (inte begränsat till) kontrollera kostnader, nyckeltal, verksamhet i verksamheter inom hotell- och restaurang samt utförande av uppdrag inom verksamhetsutveckling.
Kunden behöver vid behov godkänna användarvillkor från tredje part.
Avtalstid och Uppsägning
Bindningstid och uppsägning gäller enligt avtal.
Om bindningstid och uppsägning inte är reglerat i avtalet gäller avtalet tillsvidare med 3 månaders uppsägningstid.
Qvanti kan säga upp Avtalet, oavsett om det gäller tillsvidare eller innehåller bindningstid, till upphörande till det månadsskifte som infaller 3 månader efter uppsägningen.
Pris och betalning
Kunden ska betala de avgifter för Tjänsten som Qvanti vid tidpunkten för Kundens accepterande av Avtalet tillämpar för Tjänsten eller annat pris som Parterna överenskommit om.
Om ett avtal innehållande bindningstid övergår i ett tillsvidareavtal enligt 2.3 ovan ska Kunden från bindningstidens utgång betala de avgifter som Qvanti vid denna tidpunkt tillämpar för Tjänsten.
Betalning sker månadsvis i förskott mot faktura och ska erläggas inom 30 dagar från fakturadatumet.
Vid dröjsmål med betalningen är Kunden skyldig att erlägga dröjsmålsränta, inkassokostnad, påminnelseavgift och annan ersättning enligt lag.
Om Avtalet gäller tillsvidare har Qvanti rätt att ändra priset (avgifterna) till det månadsskifte som infaller 4 månader efter att Kunden underrättades om prisförändringen. (Genom att säga upp Avtalet på sätt som anges i 3.2 har Kunden således möjlighet att bringa Avtalet till upphörande innan prisförändringen träder ikraft).
Kundens data
I förhållandet mellan Kunden och Qvanti har Kunden, med de begränsningar som framgår av Avtalet (bl.a. 5.2-5.4 nedan), samtliga rättigheter till den beställnings- och försäljningsinformation som Kunden har tillhandahållit till Tjänsten (”Kundens Data”).
Qvanti behandlar, sparar och har rätt att använda Kundens Data för att; i) tillhandahålla och utveckla Tjänsten och dess funktioner, ii) sammanställa anonymiserad data för statistiska ändamål, iii) möjliggöra anpassad kommunikation, inklusive marknadsföring, till Kunden från anslutna leverantörer till Tjänsten, samt iv) för att uppfylla gällande lagstiftning.
Qvanti lämnar inte ut Kundens Data till tredje man med undantag för när; i) det sker för att möjliggöra anpassad kommunikation, inklusive marknadsföring, till Kunden från anslutna Leverantörer till Tjänsten, ii) anonymiserad data för statistiska ändamål lämnas ut enligt 5.4 nedan, samt iii) det krävs för att uppfylla gällande lagstiftning.
När Kundens Data behandlas och sparas för statistiska ändamål anonymiseras den. Sådan anonymiserad data kan komma att lämnas ut, inklusive säljas, till tredje man.
Kunden ansvarar för, och ska hålla Qvanti skadelös för, att Kundens Data inte står i strid med gällande lagstiftning eller gör intrång i tredje mans rätt.
Vidare ska Kunden se till att Kundens Data är fri från virus, maskar, trojaner eller annan skadlig programvara eller kod.
Personuppgifter
Qvanti behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att fullgöra Avtalet, inklusive för att ta betalt för Tjänsten, och för att fullgöra lagstadgade skyldigheter.
Om Kunden, genom Applikationen eller på annat sätt, överlämnar personuppgifter till Qvanti ansvarar Kunden för att dessa personer samtyckt till den i 6.1 angivna behandlingen av personuppgifterna.
Ansvar för inloggningsuppgifter m.m.
Kunden ansvarar för alla beställningar som gjorts från dennes användarkonto. Kunden åtar sig att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter till sitt användarkonto till tredje man, inkluderat men inte begränsat till användarnamn och lösenord.
Kunden ska omedelbart meddela Qvanti om Kunden har anledning att misstänka att tredje man kan ha fått vetskap om Kundens inloggningsuppgifter.
Support
Qvanti tillhandahåller teknisk support för Tjänsten på det sätt och på de tider som anges på Qvantis hemsida (http://qvanti.se/).
Qvanti tillhandahåller även handhavandesupport för Tjänsten på det sätt och på de tider som anges på Qvantis hemsida (http://qvanti.se/). Handhavandesupport efter utbildning och överenskommen implementering debiteras enligt prislista.
Den i 8.1 angivna tekniska supporten tillhandahålls endast om Kunden använder den senaste eller den näst senaste versionen av. Om Kunden använder en tidigare version är Kunden skyldig att ersätta Qvanti för den tekniska support som Kunden begär. Att Kunden är skyldig att hålla Applikationen uppdaterad framgår av 1.14 ovan.
Begränsning av åtkomst m.m.
Kunden ansvarar för att dennes användning av Tjänsten endast sker i enlighet med bestämmelserna i Avtalet.
Qvanti har rätt att i nödvändig utsträckning begränsa Kundens åtkomst till Tjänsten, inkluderat om nödvändigt att stänga av åtkomsten, om Qvanti eller någon annan av Tjänstens användare riskerar att drabbas av mer än ringa skada från Kundens användande av Tjänsten eller om det skäligen kan befaras att någon annan än Kunden har tillgång till Kundens användarkonto. En sådan åtgärd (begränsning/avstängning) ska inte vara längre än nödvändigt och Kunden ska så snart som möjligt underrättas om åtgärden.
Avbrott, störningar och fel i Tjänsten
Även om det innebär avbrott, störningar eller fel i Tjänsten har Qvanti rätt till att vidta nödvändiga åtgärder påkallade på grund av säkerhetsmässiga, tekniska, drifts- eller underhållsmässiga skäl. Om åtgärderna är planerade ska Qvanti inom skälig tid i förväg underrätta Kunden om åtgärderna.
En underrättelse som skett 1 vecka före åtgärden anses alltid ha skett inom skälig tid.
Qvanti har därutöver rätt att utföra förändringar och uppdateringar i Tjänsten även om det medför avbrott, störningar eller fel i Tjänsten under förutsättning att Kunden 1 vecka i förväg underrättas om åtgärderna.
I den utsträckning det är skäligen möjligt ska Qvanti vidta sådana åtgärder som avses i 10.1 och 10.2 vid den tidpunkt under veckan som de kan antas medföra minst olägenhet för Tjänstens användare.
Vid alla avbrott, störningar eller fel i Tjänsten, inkluderat de som beror på åtgärder som avses i 10.1 och 10.2, ska Qvanti på egen bekostnad skyndsamt vidta alla skäliga åtgärder för att avhjälpa/åtgärda de aktuella problemen så fort som möjligt. Qvanti är inte skyldig att vidta sådana åtgärder om Kunden inte använder den senaste eller den näst senaste versionen av Applikationen.
Utöver vidtagandet av alla skäliga åtgärder har Qvanti inget ansvar för att Tjänsten är tillgänglig och Kunden har bland annat inte rätt till någon ersättning eller prisnedsättning vid avbrott, störningar eller fel i Tjänsten.
Kunden är skyldig att på begäran lämna information till Qvanti för att Qvanti ska kunna identifiera och avhjälpa/åtgärda eventuella avbrott, störningar eller fel.
Uppsägning av Avtalet i förtid
Om part väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet och inte vidtar rättelse (om rättelse är möjlig) inom 15 dagar efter anmaning har den andra parten rätt att, utan iakttagande av uppsägningstid, säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.
Qvanti har alltid rätt att, utan iakttagande av uppsägningstid, säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden inte betalat en faktura inom 30 dagar efter fakturans förfallodatum.
Vid en uppsägning enligt 11.1 eller 11.2 upphör Qvantis skyldighet att tillhandahålla Tjänsten.
Om Qvanti säger upp Avtalet enligt 11.1 eller 11.2 är Kunden skyldig att erlägga betalning för Tjänsten under kvarvarande bindningstid om Avtalet innehåller bindningstid eller om det gäller tillsvidare fram till det månadsskifte som infaller 3 månader efter Qvantis uppsägning.
Kunden har rätt att till det kommande månadsskiftet säga upp Avtalet till upphörande om Tjänsten efter en uppdatering (1.14-1.15 ovan) väsentligen har förändrats till Kundens nackdel.
Skadeståndsskyldighet
Part som bryter mot Avtalet är, med de begränsningar som anges i dessa villkor, skadeståndsskyldig mot motparten för den skada som denne lider till följd av avtalsbrottet.
Ansvarsbegränsning
Qvanti eventuella skadeståndsskyldighet under Avtalet är begränsad till ett belopp motsvarande vad Kunden erlagt för användandet av Tjänsten under de 12 månaderna närmast före tidpunkten då det skadeståndsgrundande agerandet upphörde.
Qvanti ansvarar inte i något fall för Kundens uteblivna vinst eller annan indirekt förlust.
Qvanti ansvarar inte för förlust av Kundens Data.
Sekretess
Qvanti strävar alltid efter att skydda kundens konfidentiella data och information genom rutiner som utvärderas löpande.
Konfidentiell information är information om företaget, oavsett slag, som kan komma att lämnas under parternas samarbete som berör kunskap, affärshemligheter eller annan information oavsett typ om avtalsparten vars yppande kan komma att skada företaget. Detsamma skall gälla för information från eventuell utomstående affärspartner till någon av Parterna. Anonymiserade data är inte att betrakta som konfidentiell information.
Qvanti kan inte ansvara för att konfidentiella data och/eller information lämnas ut till obehörig på grund av att kunden eller leverantör till kunden inte skyddar sina inloggningsuppgifter eller på annat sätt hanterar data eller information på ett felaktigt sätt.
Icke-konfidentiell information. Information som är allmänt veterlig, eller som avtalsparterna redan vet om varandra sedan innan samarbetets början, anses inte vara konfidentiell information.
Detta avtal om sekretess innebär att ingen person, anställd eller inblandad i Qvanti AB eller dess systerbolag Preopening Management AB får lämna ut konfidentiell information så som beskriven i 14.2 till någon utomstående, såsom personer, företag, myndigheter och organisationer.
Konfidentiell information kan dock ges ut om avtalsparten tillåter Qvanti AB att göra detta, eller om myndighet beslutat att sådan information skall lämnas ut.
Immateriella rättigheter
Qvanti eller Qvantis leverantörer äger samtliga immateriella rättigheter till och ingående i Tjänsten.
Qvanti ansvarar för att Kundens användning av Tjänsten och Applikationen i Sverige inte kränker tredje mans immateriella rättigheter.
Kunden ansvarar för att Kundens användande och data inte gör intrång i annans immateriella rättigheter eller på annat sätt bryter mot någon annans rättigheter.
Underleverantörer
Qvanti förbehåller sig rätten att anlita underleverantörer för tillhandahållandet av Tjänsten eller andra åtaganden. För underleverantörers arbete ansvarar Qvanti som om bolaget själv utfört arbetet.
Överlåtelse av Avtalet
Kunden får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan Qvantis föregående skriftliga godkännande.
Qvanti får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet utan Kundens föregående godkännande förutom rätten till betalning.
Lagval och tvist
Eventuella tvister med anledning av Avtalet prövas av domstol med tillämpning av svensk lag, utan tillämpning av dess lagvalsregler.
Ändringar i Avtalet
Ändringar och tillägg till detta Avtal är endast giltiga om de skett i någon skriftlig form t.ex. genom e-mail.
Policy för Acceptabel Användning, PAA
Du måste läsa, godkänna och acceptera alla villkor och förhållanden som ingår eller uttryckligen hänvisas till i dessa Användarvillkor, inklusive Bolagets Policy för acceptabelt Användande, ("PAA") innan du kan börja nyttja Bolagets tjänster.
Vänligen läs Användarvillkoren, inklusive alla dokument som hänvisas till i dessa Användarvillkor, för en fullständig bild av dina juridiska krav. Genom att använda Bolaget eller någon Bolaget-tjänst samtycker du till dessa villkor. Se till att regelbundet kontrollera efter uppdateringar på Bolagets hemsida
Bolaget har en e-handelslösning som ger leverantören möjlighet att sälja produkter och tjänster på sin egen webbplats, på fysiska butikslägen och annorstädes. Även om vi tror att den fria och öppna utbytet av idéer och produkter är en central princip för handel, finns det vissa aktiviteter som är oförenliga med Bolagets uppdrag att göra handeln bättre för alla. Denna Acceptabel Användningspolicy ("PAA") beskriver aktiviteter som är förbjudna i samband med din användning av Tjänsterna.
Följande aktiviteter är förbjudna:
Barnexploatering: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material som exploaterar eller missbrukar barn, inklusive men inte begränsat till bilder eller framställningar av barnmisshandel eller sexuellt missbruk, eller som presenterar barn på ett sexuellt sätt.
Trakasserier och hot: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material, som trakasserar eller hotar en specifik individ.
Hatfullt innehåll: Du får inte använda Tjänsterna för att främja eller godkänna hat eller våld mot människor baserat på ras, etnicitet, färg, nationalitet, religion, ålder, kön, sexuell läggning, funktionshinder, medicinskt tillstånd eller veteranstatus. Du får inte använda Tjänsterna för att främja eller stödja organisationer, plattformar eller personer som: (i) främjar eller godkänner sådant hat; eller (ii) hotar eller godkänner våld för att främja en sak.
Olaga aktiviteter: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material, som strider mot, eller som underlättar eller främjar aktiviteter som strider mot, lagarna i de jurisdiktioner där du bedriver verksamhet eller affärer.
Immaterialrätt: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material, som kränker upphovsrätten eller varumärkena hos andra.
Skadliga och vilseledande metoder: Du får inte använda Tjänsterna för att överföra skadlig programvara eller vara värd för phishing-sidor. Du får inte utföra aktiviteter eller ladda upp eller distribuera Material som skadar eller stör driften av Tjänsterna eller annan infrastruktur hos Bolaget eller andra, inklusive Bolagets tredjepartsleverantörer. Du får inte använda Tjänsterna för vilseledande kommersiella metoder eller aktiviteter.
Personlig, konfidentiell och skyddad hälsoinformation: Du får inte publicera eller ladda upp något Material som innehåller personligt identifierbar information, känslig personlig information eller konfidentiell information, såsom kreditkortsnummer, konfidentiella nationella ID-nummer eller kontolösenord, om du inte har samtycke från personen till vilken informationen tillhör eller som på annat sätt är behörig att lämna ett sådant samtycke. Du får inte använda Tjänsterna för att samla in, lagra eller behandla någon skyddad hälsoinformation som omfattas av Health Insurance Portability and Accountability Act ("HIPAA"), någon tillämplig hälsokrav eller någon annan tillämplig lag som styr behandling, användning eller avslöjande av skyddad hälsoinformation.
Självskada: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material, som främjar självskada.
Spam: Du får inte använda Tjänsterna för att skicka oönskade kommersiella elektroniska meddelanden.
Terroristorganisationer: Du får inte erbjuda varor eller tjänster, eller publicera eller ladda upp Material, som antyder eller främjar stöd eller finansiering av, eller medlemskap i, en terroristorganisation.
Vi kan när som helst och utan förvarning ta bort Material och avstänga eller avsluta ditt konto eller din åtkomst till Tjänsterna om du ägnar dig åt aktiviteter som bryter mot denna PAA, inklusive aktiviteter utanför din användning av Tjänsterna.
Bolaget har rätten, men inte skyldigheten, att övervaka eller undersöka något Material och din användning av Tjänsterna när som helst för att säkerställa efterlevnad av denna PAA och Bolagets Användarvillkor eller något annat avtal mellan dig och Bolaget som styr din användning av Tjänsterna (gemensamt "Villkoren"). Vår bedömning av om en överträdelse av denna PAA har inträffat kommer att vara slutlig och bindande, och åtgärder som vidtas för att genomdriva denna PAA, inklusive att inte vidta några åtgärder alls, kommer att vara helt enligt vår
enskilda diskretion.
Bolaget kan ändra denna PAA när som helst genom att publicera en reviderad version på https://www.qvanti.se/allmanna-villkor-qvanti-purchaser. Genom att fortsätta använda Tjänsterna eller komma åt ditt konto efter att en reviderad version av PAA har publicerats, samtycker du till att följa den senaste versionen av PAA. Vid en konflikt mellan PAA och Villkoren ska denna PAA ha företräde, men endast i den utsträckning som krävs för att lösa sådan konflikt. Bokstäver som används men inte definieras i denna PAA ska ha de betydelser som anges i Villkoren.
Om du anser att en användare av Tjänsterna har brutit mot denna PAA, kontakta oss på https://www.qvanti.se/kontakta-oss.